Ochrona Małoletnich


Standardy Ochrony Małoletnich
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest
działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik szkoły traktuje
dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik szkoły,
realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych
danej szkoły oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich
 Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn.
zm.)
 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz.
483 z późn. zm.)
 Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020
r. poz. 1359)
 Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
 Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
 Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U.
z 2021 r. poz. 1249).
 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z
późn. zm.).
 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022
r. poz. 1375 z późn. zm.).
 Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360
z późn. zm.) -art. 23 i 24
 Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z
2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27
kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.
U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
 Art. 221
oraz art. 221a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U.
z 2022 r. poz. 1510).
 Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152).

Rozdział I Objaśnienie terminów
§ 1.

  1. Pracownikiem szkoły jest osoba zatrudniona na podstawie mianowania, umowy o pracę lub
    umowy zlecenia.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
    rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
    zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
    w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców
    o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
    karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, lub zagrożenie
    dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez kierownictwo szkoły pracownik,
    sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie szkoły oraz nad
    bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  7. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony
    przez kierownictwo szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów Ochrony
    Małoletnich w placówce.
  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
    Rozdział II
    Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
    § 2.
  9. Pracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę
    na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  10. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę
    z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do
    szukania dla siebie pomocy.
  11. Pracownicy szkoły monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  1. Pracownicy szkoły znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik szkoły – dziecko
    i dziecko – dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik 2 do niniejszych
    Standardów.
  2. Rekrutacja pracowników szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
    pracowników. Zasady stanowią Załącznik 1 do niniejszych Standardów.
    Rozdział III
    Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
    § 3.
    W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma
    obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły.
    § 4.
  3. Dyrektor szkoły wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje
    ich o podejrzeniu.
  4. Dyrektor szkoły powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie
    rozmów z dzieckiem, nauczycielami i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
  5. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    a. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
    zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej szkoły;
    b. wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku;
    c. skierowania dziecka do specjalistycznej szkoły pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
    potrzeba.
  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz
    znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor szkoły powołuje zespół
    interwencyjny, w skład którego mogą wejść: kierownictwo szkoły oraz inni pracownicy szkoły
    mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół
    interwencyjny).
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt.
    2 Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez dyrektor szkoły oraz innych,
    uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
    W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest
    obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas
    którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej,
    bezstronnej szkoły. Ze spotkania sporządza się protokół.
    § 6.
  3. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego
    realizacji.
  4. Dyrektor szkoły informuje opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
    dziecka do odpowiedniej placówki (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy
    społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty”
    – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
  5. Po poinformowaniu opiekunów przez dyrektor szkoły – zgodnie z punktem poprzedzającym –
    kierownictwo szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji
    lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich,
    ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego
    zespołu interdyscyplinarnego.
  6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach szkoły wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  7. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie
    zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 7

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 4 do
    niniejszych Standardów. Kartę załącza się do kwestionariusza ucznia.
  2. Wszyscy Pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
    służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
    zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane
    uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.